در حالی معاون اول رئیس جمهور دیروز در نامه ای خواستار عدم تغییر قیمت خودرو شد که همین سناریو در آبان ۱۴۰۰ نیز تکرار شده و رئیس جمهوری دستور به بازگشت قیمتهای مصوب ستاد تنظیم بازار داده بود.
دودانگه با بیان اینکه قیمت کارخانهای خودروها به صورت میانگین حدود ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت، تاکید کرد: میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۳۵ درصد خواهد بود. این موضوع در جلسه اخیر شورای رقابت به اتفاق آراء تصویب و فرایند ابلاغ به وزارت صمت و خودروسازان در حال انجام است.
خودروسازان داخلی ازجمله سایپا هم به این نتیجه رسیدهاند که برای جذب بیشتر مشتری باید به سمت تولید کراساوورها بروند. آریا هم یکی از کراساوورهایی است که به نظر میرسد سایپا قصد دارد در سال جدید آن را به تولید برساند و روانه بازار کند.
طی ۵ روز گذشته قیمت پژو۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ در حدود ۱۵۰ میلیون تومان ارزان شده است. این خودرو در حال حاضر در بازار به قیمت ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به فروش میرود.
درحالیکه گفته میشود بهزودی قیمتهای جدید خودرو توسط شورای رقابت اعلام خواهد شد، روز گذشته یک مقام رسمی در انجمن قطعهسازان خبر از رشد احتمالی ۳۰ تا ۸۰درصدی قیمتها داد.
مسؤولان شورای رقابت پیش از این بارها اعلام کردهاند با فرمول جدید شورای رقابت دیگر خودروسازان زیان نخواهند کرد. محمود دودانگه نیز در آخرین اظهارنظر خود بر این موضوع تاکید کرده است.
سال آینده فروش خودرو در بورس کالا انجام خواهد شد یا سامانه یکپارچه تخصیص خودرو؟ قیمت محصولات تولیدی و وارداتی چگونه کشف خواهد شد، در بورس کالا یا توسط شورای رقابت؟
دبیر انجمن خودروسازان گفت: اینکه اعلام شده باید متقاضیان ۵۰۰ میلیون تومان برای ثبتنام خودرو واریز کنند و خودروی پلاک شدهای هم نداشته باشند، اصلا منطقی نیست، چراکه فردی که تا امروز خودرویی نداشته پس توان خرید یک پراید یا کوئیک هم نداشته که تاکنون هیچ پلاک فعالی نداشته. این نحوه نوشتن دستورالعمل نوعی باز گذاشتن دست دلالان است.
شورای رقابت به دنبال اعتقاد خود بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودروها را ابلاغ و منتشر کرده که بر اساس آن ٩ شرط برای خرید خودرو از کارخانه تعریف کرده است.
در این مرحله از پیشفروش ایرانخودر، چهار محصول وانت آریسان دوگانهسوز، راناپلاس، سورن پلاس بنزینی و پارس با موتور XU۷ برای سه گروه متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و بیشتر و دارندگان خودروهای فرسوده عرضه خواهد شد.
اگر دولت دست از سر بازار خودرو و خودروسازی بردارد و صرفا نظارت کند، قطعا شرایط سر و سامان پیدا خواهد کرد. دولت صرفا باید اثرگذاریش در حد پایش برنامههای خودروسازان باشد نه بیشتر.
عباس عبدی نوشت: این حد از گشادهدستی در توزیع رانت میان عدهای اندک، از کجا سرچشمه میگیرد؟ از منافع گروهی اندک است یا نابخردی محض؟ دولتی که برای جبران کسری بودجه بزرگ خود از طریق افزایش نقدینگی، تورم را به بالای ۴۰درصد رسانده است، چرا این ارقام را گشادهدستانه به عدهای خاص میدهد؟
تحرکات مافیای خودرو بالاخره جواب داد تا امروز سخنگوی وزارت صمت که مدتی بود طرفدار عرضه بورسی خودرو شده بود به ناگهان تغییر موضع دهد و توقف عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کند! اما ماجرا از چه قرار است و پشت پرده لغو عرضه خودرو در بورس کالا چه کسانی ایستادهاند؟
با شروع هر مرحله از قرعهکشی خودرو، بازار آگهیهایی که در گوشهگوشه شهر به چشم میخورند، داغ میشود. روی هر کدام از آنها جملهای شبیه به «حواله خودروی شما را خریداریم» دیده میشود. به نظر میرسد با رشد قیمت خودرو در بازار، قیمتهای پیشنهادی برای حوالههای خودرو نیز افزایش پیدا کرده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن تاکید بر اینکه در بازاری که ارزانترین خودروهای داخلی آن رقمی بالغ بر۲۵۰ میلیون تومان دارد، چگونه میتوان از خودروی خارجی انتظار قیمت مناسب و البته کاهش التهاب بازار و قیمتها را داشت معتقد است که گره بازار خودرو دیگر به همین راحتیها باز نخواهد شد.